Relacja z wycieczki do wiatraka, Stilo i Gniewina

SNC00901W niedzielę 22 lipca wybraliśmy się na wycieczkę do częściowo zniszczonego pożarem w 1957 roku wiatraka typu holenderskiego z 1765 roku w Zdrzewnie, do latarni Stilo zbudowanej w latach 1904-1906 i do całkiem współczesnego kompleksu turystycznego w Gniewinie przy górnym zbiorniku wodnym elektrowni szczytowo-pompowej nad Jeziorem Żarnowieckim. Po drodze oglądaliśmy jeszcze kilka interesujących zabytków takich jak: pałac rodu Zindras z 1867 roku w Zdrzewnie, dwór w stylu włoskim z drugiej połowy XIX wieku w Starbieninie oraz dwór z połowy XIX wieku w Bychowie wraz z parkiem na jego tyłach. Na pałac w Sasinie rzuciliśmy tylko okiem zza ogrodzenia, ponieważ, jak to się mówi, był zamknięty na cztery spusty.SNC00908
A naszą wycieczkę rozpoczęliśmy o godzinie jedenastej awarią rowerową (urwany kominek dętki) w Godętowie, dokąd udaliśmy się SKM-ką. Ogólnie można powiedzieć, że awarie rowerowe stały się dodatkowym motywem przewodnim naszej wycieczki :). Łącznie było ich chyba sześć (urwany kominek, awaria przerzutki, urwana szprycha, „latające” siodełko, przebita dętka, urwana lampka). Los awarie rozdzielił mniej więcej po równo między wycieczkowiczów (jeden miał dwie), oprócz prowadzącego, który jako jedyny pozostał bezawaryjny, pomimo złośliwego zaklinania losu przez awaryjnych uczestników wycieczki :).
Biegły w matematyce czytelnik łatwo policzy z powyższego opisu, że było nas sześcioro, a mianowicie: Dorota, Andrzej, Heniek, Maciek, Michał i ja.
Nasz rajd rowerowy przebiegał przez następujące miejscowości: Godętowo – Łęczyce – Rekowo Lęborskie – Łebień – Kopaniewo – Zdrzewno (wiatrak) – Maszewko – Roszczyce – Bargędzino – Sasino – Osetnik (latarnia Stilo) – Kopalino – Lubiatowo – Osieki Lęborskie – Lublewko – Starbienino – Bychowo – Gniewino (kompleks turystyczny z wieżą widokową) – Rybno – Kniewo – Zamostne – Bolszewo – Wejherowo.SNC00914
W sumie wyszło nam 100 km, czyli trochę więcej od zapowiadanych. Ten mały „nadbagaż” kilometrowy wyniknął z częściowej modyfikacji trasy (wybrałem trasę leśną od Stilo do Kopaniewa) oraz z zapotrzebowania uczestników wycieczki na oglądanie pałaców i starego lotniska wojskowego, do którego dojechaliśmy częściowo błotnistą drogą ze Zdrzewna, a wiadomo, że po lotnisku można sobie jeździć i jeździć :). Dosyć interesujące były, jak się zdaje, zamaskowane wałami ziemnymi dawne stanowiska samolotów, wraz z towarzyszącymi im niewielkimi schronami podziemnymi, do których nie omieszkaliśmy zajrzeć. Chyba spodobało się to męskiej części naszego towarzystwa. Dorota oczywiście też wszędzie zaglądała, a potem położyła się na środku pasa startowego wypatrując na niebie jakiegoś wysokiego pilota (bo my przy niej byliśmy jak kurduple), jednakże żaden nie nadleciał :).
Najwyraźniej, z całej wycieczki najbardziej interesująca była eksploracja wiatraka, do którego dostaliśmy się przez dziurę w jego podziemnej części :). Oczywiście z zewnątrz, pomimo zniszczeń, wiatrak nadal prezentuje się imponująco. Dowiedzieliśmy się, że, podobnie jak pobliski zniszczony pałac, zyskał nowego właściciela i zapewne można oczekiwać na jakieś jego odżycie w najbliższych latach.
A latarnia Stilo, jak to Stilo, jak zawsze przyciąga swoim magnetyzującym urokiem, czego i my, niektórzy po raz kolejny, doświadczyliśmy po obowiązkowym energetycznym podjeździe do niej.
Przypadła też nam do gustu relaksowa „miejscówka” przed dworem w Starbieninie i tyły dworu w Bychowie, gdzie przysiedliśmy na jakiś czas przy kamiennym stole pod starym dębem „Władysław”.
Niewątpliwie również interesujący, ale leżący pod koniec naszej trasy, ośrodek turystyczny w Gniewinie potraktowaliśmy trochę po macoszemu, ponieważ nikomu nie chciało się już wchodzić na wieżę widokową, a na zbiornik wodny elektrowni szczytowo-pompowej chciało się podjechać tylko mnie i Maćkowi.
W sumie trasę wycieczki można zaliczyć do łatwych i przyjemnych, z małymi atrakcjami piaskowymi i wodno-błotnymi, z których wyszliśmy zwycięsko, chociaż raz miałem chwile niepewności, czy Michałowi uda się wyjechać z jednej dużej kałuży głębokiej na pół koła :).
Do Wejherowa dojechaliśmy około godziny dziewiętnastej.

W trakcie wycieczki robiłem też moim smartfonem półprofesjonalne zdjęcia z naszego wypadu do dokumentacji. Niestety, z powodu włączenia nawigacji, baterii starczyło mi tylko do Stilo. W pewnym momencie zrobiło się nawet dosyć zabawnie, bo jak wyciągnąłem z kabury mój, powiedzmy, sprzęt fotograficzny :), to natychmiast zostałem skasowany przez moich wycieczkowiczów, którzy powyciągali swoje fotograficzne sprzęty, a Dorota wprost znokautowała mnie swoją wypasioną lustrzanką. Mam nadzieję, że i z czasem czytelnikom GER-owskim coś uszczknie się z efektów pracy tych fotografów :).

Dziękuję całej wspaniałej paczce za wspólne pedałowanie i zapraszam na następne wycieczki rowerowe z GER-em.

A wycieczkę zorganizowałem, prowadziłem i relację napisałem ja, Mariusz :).

This entry was posted in Relacje. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post. Post a comment or leave a trackback.

7 Comments

1. doris
    Posted 24 lipca 2012 at 08:34 | Permalink

Mariusz, dzięki za peany pochwalne, wrzucam linka do galerii. Myślę, że kilka fotek jest całkiem fajnych. Może byłoby więcej gdyby nie te 1,5 kg wagi aparatu, którego nie zawsze chciało mi się wyciągać z plecaka i futerału.
    Zdjęcia do użytku prywatnego. Dzięki za wspólną wyprawę i liczę na kolejne moje „setki” 🙂

Posted 24 lipca 2012 at 10:04 | Permalink

Fajne zdjęcia i aż chciałoby się oglądać ich więcej. Zdaję sobie sprawę z tego, że targanie takiej ciężkiej maszyny do robienia zdjęć daje się odczuć, zwłaszcza na dłuższym dystansie. Ale jesteś silna i dasz radę :). Pozdrawiam i do zobaczenia na następnej wyprawie :).

• Posted 24 lipca 2012 at 10:15 | Permalink

Ja znam ten ból, bo woziłem kiedyś swoją lustrzankę 1,5kg z teleobiektywem i czasami miałem ją dość. To nie jest sprzęt na rower, jakość zdjęć jest oczywiście najlepsza, ale za jaką cenę a w dodatku w upale. Dlatego wożę mały lekki aparacik 180g i o to właśnie chodzi, aby nie utrudniać sobie życia.

2. rowerix
    Posted 23 lipca 2012 at 19:35 | Permalink

Piękne widoki za dwa tygodnie 5.08.2012r.zamierzam zebrać śmiałków z Gdańska pierwszym z rana tramwajem wodnym na Hel i na kołach z powrotem.Mariusz może byś zorganizował z Gdyni lub pociągiem w tym samym Kierunku na Hel.Pozdrawiam

Posted 23 lipca 2012 at 20:46 | Permalink

O tym samym myślałem. Oferuję się poprowadzić chętnych do jazdy rowerami z np. Rumi do Helu, a z powrotem wróciłbym z Wami. Byłaby to ta sama wycieczka w wariancie „razy dwa”, chyba, że ktoś jadący ze mną zdecydowałby się wracać np. pociągiem.
      Sądzę, że amatorzy dojazdu pociągiem do Helu sami doskonale sobie poradzą. Ważne jest, żeby zsynchronizować wszystkie warianty tak, abyśmy spotkali się w Helu o tej samej porze.
      Pozdrawiam

3. Posted 23 lipca 2012 at 14:44 | Permalink

Widzę, że masz Mariuszu dar pisania książek hahaha a tak na poważnie nieźle na stukaliście tych kilometrów…..brawo!

Posted 23 lipca 2012 at 15:16 | Permalink

Faktycznie, trochę dużo nastukałem (tego tekstu) :).